5/10/2013

SZARLOTKA



 
Ciasto
300g mąki
2 jajka
180g masła
100g cukru
szczypta soli

Jabłkowe nadzienie
1 kg jabłek
cukier (wedle uznania)


pół żółtka
1 łyżeczka mleka


* * *
Mąkę przesiewamy na blat (lub stolnicę) i robimy zagłębienie, w które wbijamy jajka.
Masło kroimy i układamy na brzegu mąki wraz z cukrem i solą.
Składniki łączymy ze sobą, zagniatając ciasto.
Następnie ciasto zawijamy w folię i wkładamy do lodówki na ok. 30 minut.

W międzyczasie kroimy jabłka na kawałki.
Dusimy na miękko na średnim ogniu, często mieszając.
Do smaku dodajemy cukier.
Gotowy mus lekko studzimy.

Na natłuszczoną masłem tortownicę (najlepiej o średnicy 26 cm) wykładamy równomiernie połowę ciasta.
Ciasto nakłuwamy widelcem i pieczemy przez ok 10 minut w temp. 200°C.
Upieczony "spód" wyjmujemy z piekarnika i formujemy cienkie brzegi.
Mus jabłkowy rozprowadzamy na cieście.
Na posypanym mąką blacie kuchennym lub stolnicy rozwałkowujemy pozostałe ciasto do wielkości tortownicy, kroimy w paski i układamy "w kratkę" na musie jabłkowym.
Żółtko mieszamy z mlekiem, smarujemy nim kratkę.

Ciasto pieczemy ok. 20 minut.
Po wyjęciu ciasta z piekarnika posypujemy ją cukrem pudrem.
Szarlotkę podajemy (jeszcze ciepłą!) z odrobiną bitej śmietany.


4 komentarze:

  1. ja się też dopiero niedawno rozkochałam w szarlotkach - teraz mąż mnie męczy i co tydzień prawie zajadamy się jabłkową pychą! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też je pokochałam i już planuję kolejne :)

      Usuń
  2. domowe delicje. Wierze, że to był smak raju

    OdpowiedzUsuń
  3. Kocham szarlotki! A Twoje wygląda bardzo SMAKOWICIE!!!!

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly